Ako schudnúť tak, aby „jojo“ bola iba hračka a nie efekt?

streda, 20 marca | 2019
Ako schudnúť tak, aby „jojo“ bola iba hračka a nie efekt?

Schudnúť vie „skoro“ každý, určite každý, kto naozaj chce a má skutočnú motiváciu. Udržať si svoju novú váhu na dlhšie ako pár týždňov je už oveľa náročnejšie. Ale nie je to nemožné, stačí byť iba bdelý a neuspokojiť sa s tým, že už si schudol.

Vízia

            Vízia je základom akejkoľvek zmeny. Motivácia k nej následne pridáva palivo do motora. Vízia každého človek, ktorý začína s chudnutím je schudnúť. Takáto vízia je však dosť abstraktná, je potrebné byť v nej konkrétnejší. Napríklad, chcem vyzerať ako nejaký konkrétny človek, ktorého obdivuješ - je ti vzorom. Alebo byť konkrétny v chudnutí napríklad v počte kíl, ktoré chceš stratiť, alebo nejaký kus oblečenia, ktorí ti na konci chudnutia má padnúť ako uliaty.

            V priebehu času, ako na svojej ceste pokračuješ, tvoja vízia sa môže meniť, už si napríklad dosiahol, svoju pôvodnú víziu. Schudol si toľko kíl, koľko si si predsavzal, podobáš sa na vzor, ktorý si si vybral alebo tie džíny, ktoré si predtým natiahol ledva po kolená sedia na páse ako uliate. Blahoželám ti, dosiahol si svoj cieľ a preukázal veľkú motiváciu a disciplínu.

Disciplína

            Práve disciplína je to slovo, ktoré ťa doviedlo do cieľa, stalo sa tvojím najlepším priateľom a pokiaľ si výsledok svojho snaženia chceš udržať, musí byť disciplína tvojou naj kamkou aj naďalej. Ak to tak nebude, spadneš do tej istej priepasti, z ktorej si sa tak krvopotne šplhal hore. Je skutočne len malé percento ľudí, ktorí si po schudnutí svoju váhu udržia. Väčšina do piatich rokov priberie na svoju pôvodnú váhu, ba čo viac, ešte si k nej nejaké tie kilečká pribalia. Čo z toho vyplýva? Že musíš pracovať dlhodobo a systematicky.

Pravidelná pohybová aktivita

            Disciplína sa odráža vo viacerých aspektoch života. Prvým z nich je pohybová aktivita, napríklad fitness tréningy. Bol to tréning, nie sedenie na gauči, ktoré zatočili s tvojím tukom. Práve preto potrebuješ v pravidelných tréningoch aspoň trikrát do týždňa pokračovať aj po dosiahnutí svojho cieľa. Pretože tvojím cieľom už nie je schudnúť, ale ostať chudý! Žiaľ, sme od prírody lenivé tvory, tvoja hlava bude hľadať množstvo výhovoriek, prečo dnes do fitka nemôžeš ísť, prečo niektorý cvik nemôžeš robiť, resp. ho môžeš vynechať, alebo prečo si skrátiť opakovania o jednu sériu... V takýchto chvíľach musí byť tvoja pevná vôľa silnejšia ako lenivosť, lebo stratíš, čo si získal.

            Ak však cvičíš už dlhší čas, čo predpokladám, keďže schudnúť sa ani v 21. storočí nedá bez ničoho a zo dňa na deň, mal by si mať vybudovaný návyk a tréning by už nemal byť pre teba trestom. Vybudovanie návyku trvá cca 6 týždňov. Navyše jar klope na dvere, takže môžeš variovať fyzickú aktivitu od výmyslu sveta. Behanie v prírode je oveľa príjemnejšie ako na bežiacom páse, rovnako aj bicyklovanie. V rámci kardia si môžeš isť zahrať tenis, ešte intenzívnejší je však squash. Čo hovoríš na korčuľovanie?

            Stále častejšie sa stretávam aj s outdoorovým tréningom. Napríklad klasická joga, pilates alebo crossfit sa už nerobí medzi štyrmi stenami, ale čerstvom vzduchu pod holým nebom. Otvorené priestranstvo dajú tvojmu tréningu úplne iný šmrnc. Viacero samospráv tiež myslí na športových obyvateľov mesta aj tzv. fitkami pod holým nebom. Sú to rôzne hrádze a preliezačky, čiže prvky určené na cvičenie s vlastnou váhou.

Čisté stravovanie

            Druhým aspektom, v ktorom by sa disciplína mala prejaviť je stravovanie. Počas doby chudnutia si mal stravovací plán nastavený od osobného trénera tzv. fitness stravu. Ten ti úzkostlivo strážil každú kalóriu, ktorú si prijal v pomere s tými, ktoré si vydal. Teraz si už za cieľovou čiarou, takže máš na výber dve možnosti. Prvou je, že ti osobný tréner upraví stravovací plán k aktuálnym cieľom, napr. k udržaniu si váhy. Pri rovnakej pohybovej aktivite ti môže napríklad do jedálnička pridať nejaké tie sacharidy navyše.

            Alebo je tu aj druhá možnosť a to pravidlo 80/20. Toto stravovanie v pomere 80% zdravých potravín ku 20% nezdravých je veľmi ľahké ako pre začiatočníkov, tak aj pokročilých. Jeho jediným pravidlom je totiž zachovať pomer zdravých a nezdravých potravín. Už žiadne váženie jedla a počítanie kalórií. V praxi to znamená, že napríklad z 5 dní pracovného týždňa, v ktorých každý deň zješ 5 jedál, si v dvoch dňoch môžeš dovoliť jedno jedlo nezdravé. Či už to bude balenie Nutelly alebo navštíviš McDonald´s, je na tebe. No zvyšok prijatej stravy musí byť čistý, takže žiadne rafinované cukry či vyprážané jedlá. Voda, para a maximálne gril.

Ak sa ti páčil článok, zdieľaj ho s priateľmi.

Ak chceš svoj tréning spraviť ešte efektívnejším, zaraď do neho aj doplnky výživy.