Aký si somatotyp? Prečo nenaberáš či nezhadzuješ?

štvrtok, 02 augusta | 2018
Aký si somatotyp? Prečo nenaberáš či nezhadzuješ?

Na každého platí niečo iné, iné cvičenie, iná diéta, ale čo sa týka telesných typov, odborne povedané, “Somatotyp” od 40. rokov minulého storočia sa vďaka americkému psychológovi Williamovi H. Sheldonovi bavíme o troch základných telesných typoch človeka.

Jedna z našich najprirodzenejších vlastností je, že sa neustále porovnávame. Hneď
druhá je, že si závidime. Keď sa tieto dve vlastnosti spoja v jednu, vznikajú perly ako: A
prečo on nepriberie, keď zje burger a ja áno? A prečo má väčšie svaly ako ja, keď máme
rovnaké tréningy? No pre h.... A teraz vážne, je to preto, lebo každý je iný typ – telesný typ -
somatotyp!


Takže už ti je jasné, že za všetkým hľadáš genetiku? Všetko stojí a padá na metabolizme a
svalových vláknach. 


Ektomorf


Vyznačuje sa štíhlou postavou bez väčšej driny vo fitku. Má rýchli metabolizmus, a preto je
to človek, ktorým sa vždy utešíš, že veď aj on toto zjedol (nejake fajné kalorické papanie) a
nepribral, tak ani ja nepriberiem. Hold smola, jemu pár kalórií navyše neublíži, narozdiel od teba...
Aby to nebolo všetko také ružové, človek - ektomorf má regulérny problém naberať svaly a keď sa
mu aj nejaké podarí nabrať, musí si dávať pozor, aby si ich aj udržal. Musí jesť naozaj kvalitnú
stravu, avšak bez toho, aby si dával nejak extra pozor na objem kalórií. Pár tukov či sacharidov
navyše pre takéhoto človeka je skôr prospešných, ako na obtiaž. Je to vhodný adept na atletiku či
vytrvalostné športy. Ak však chce nabrať svalovú hmotu a mať aj nejaký objem, aby na ňom
nelietalo e-Skové tielko v obľúbenom slimfit strihu, presne takýmto športom sa musí úplne
vyhýbať. Žiadne kardio či vytrvalostné behy. Mal by sa zamerať na krátke a intenzívne tréningy v
posilke s čo najťažšími váhami, ktoré zvládne.


Mezomorf


Táto postavička je už o niečo mocnejšia. Vyznačuje sa väčším množstvom svalov, ale aj
tukov. Má asi najlepšie predpoklady na kulturistiku, pretože svaly naberá pomerne jednoducho a
stále si nemusí počítať jedlo na gram presne. Má výborný predpoklad k telesnej sile a svalovému
objemu. V posilke môže pokojne experimentovať s váhami, s počtom opakovaní aj rôznymi
cvikmi či už ide o komplexné cviky alebo izolované. Menšie prehrešky v strave z neho Michelin
neurobia a ak by to jemne prehnal, tak kardio v bežnej dávke mu úplne postačí, aby sa opäť dostal
do normálu.


Endomorf


Každý sme už videli uja vyhadzovača na diskotéke - to je ON, náš Endomorf... Vyzerá, že
zjedol celú posilňovňu, ale keď dá dole bomberu, tak mu bruško predbieha hrudník. Ruky síce má
velikéééé, ale ako štangla salámy. Nie, neber to tak, že si z neho robím srandu. Je to výhoda v
nevýhode. Endomorf je človek zavalitej postavy, ktorý disponuje veľkou telesnou silou, veľmi
dobre síce naberá svaly v posilovni, avšak, ak si nedá pozor na stravu a zhltne trošku viac kalórií so
svalmi naberie aj tuk a síce bude veliký, symetria žiadna a takmer všetko spolahlivo skryté pod
vrstvou tuku. Okrem stravy si musí dávať pozor aj na tréningy. Mal by jednoznačne využívať nie
maximálne váhy, ale váhy, s ktorými dokáže robiť viac opakovaní, pokojne medzi 12 – 15

opakovaní v každej sérií. Ideálne sú pre neho kruhové tréningy s krátkymi prestávkami.
Samozrejmosťou v jeho tréningovej rutine by malo byť aj pravidelné kardio. Keďže nemá najmenší
problém s naberaním a ukladaním tukov, práve na tréningu musí vynakladať oveľa viac úsilia a
doma v kuchyni si zase dávať väčší pozor na to, čo kedy a koľko zošrotuje.
Ak sa teda chystáš do fitka naberať svaly alebo chudnúť z tukov, mal by si pri zostavovaní
tréningového plánu a jedálnička brať do úvahy aj svoj somatotyp. Ak si nie si istý, obráť sa na
megatrénera. Netreba hneď všetko hádzať za hlavu. Takže či už si ektomorf, mezomorf alebo
endomorf, hlavne sa nevzdávaj a morfuj presne na takého, akým chceš byť. Do bojaaaaa, do
posilky!

 

Najviac trénerov na jednom mieste! To je www.megatrener.sk