Chcel by si schudnúť? Bez spánku to nepôjde a ani svaly nebudú!

pondelok, 21 mája | 2018
Chcel by si schudnúť? Bez spánku to nepôjde a ani svaly nebudú!

Spánok je neodmysliteľnou súčasťou zdravého životného štýlu. Jeho absencia vedie k celodennej únave, apatii, podráždenosti, nervozite, zvýšenému apetítu a vôbec - VÔBEC neprospieva tvojim predsavzatiam, ktoré si dávaš so svojím osobným trénerom.

Bezcieľne sa v posteli prehadzuješ z boka na bok? V napočítaných ovečkách si
najväčší gazda široko-ďaleko, spíš v chladnejšom prostredí a aj napriek tomu spánok
neprichádza? Namiesto neho máš vnútorný monológ sám so sebou o tom, čo si dnes
robil, jedol, povedal, čo povedali tebe, čo si na to mohol povedať? Lustruješ si v hlave
šatník a vyberáš v hlave outfit na ráno, desaťkrát si pripomenieš komplet do list
nasledujúceho dňa a pomedzi to sa každú pol hodinu vydesene pozrieš na hodiny
a prepočítaš koľko hodín ešte budeš spať, kým vstaneš? Počul som áno?! No,
blahoželám ti, máš problém... Je jedno, či
chceš nabrať svaly a silu či páliť tuky, bez spánku – kvalitného, to nejde. Ak si sa našiel
v úvode článku a niektoré z menovaných vecí charakterizuje aj tvoju fázu pred spánkom,
nemáš kvalitný spánok, a teda nemôžeš svoje ciele plniť na 100%. Prečo? Pretože spánok sa
spája s tromi hormónmi – rastovým hormónom, prolaktínom a melatonínom. Nás budú
zaujímať iba dva, a to...


Rastový hormón


Známy aj ako „hormón mladosti“ je rozšírený v laických ako aj profesionálnych
športových kruhoch. Vo vyspelých krajinách sveta ho používajú v rámci omladzujúcich kúr.
Produkuje ho hypofýza po tréningu, v strese alebo v spánku. Je to hormón zložený zo 191
aminokyselín a skutočne často sa využíva ako doping, pretože je len veľmi ťažko odhaliteľný.
Používa sa v objemovke, no hlavne v rysovačke, lebo hojí rany a odbúrava tuk. Patrí k tým
najdrahším látkam, je najviac falšovaný a najviac šľape v kombinácii s inými látkami. Ak ho
dávaš do tela dlhodobo externe, hrozí, že odstaví tvoju štítnu žľazu, zväčší ti srdce či vnútorné
orgány.


Melatonín


Je druhým zaujímavým hormónom v spojitosti spánku, naberania svalov a chudnutia.
Práve tento hormón je zodpovedný za tvoj biorytmus, riadi spánok, reprodukciu,
hospodárenie s vodou či minerálmi ale aj respiračný či kardiovaskulárny systém.

Práve tieto hormóny a ich vplyv priamoúmerne vplýva aj na tvoje snaženie sa v gyme.
Spánok je nám daný geneticky, niekto potrebuje spať iba pár hodín, pretože má hlboký
a kvalitný spánok, iný potrebuje spať dvakrát toľko, aby sa dostal na číselne hodnoty
hormónov, ktoré vyprodukoval prvý menovaný počas napr. 5 hodín spánku. Čiže, pointa na
zapamätanie je jednoduchá, ak zle spíš môžeš si vypestovať problém so spánkom, ktorý
okrem hormonálnych problémov môže viesť aj k tomu, že sa ti ručička na váhe bude hore
štverať rýchlejšie ako horolezec a svaly sa ti nebudú regenerovať a rásť.


Zapamätaj si


Spánok sa vo všeobecnosti skladá z dvoch fáz – pomalý a rýchly spánok. Tieto dve
fázy by mali trvať približne od 90 do 100 minút a počas spánku sa striedajú cca 4 až 6-krát.
Fáza rýchleho spánku prevláda skôr ráno a v tejto časti sa ti snívajú sny. Ideálny spánok na to,
aby bolo v tvojom tele všetko OK by mal u ľudí v produktívnom veku trvať cca 7 - 9 hodín.
Ak mi chceš povedať, že ty nemáš čas sa vyspať cez týždeň a deficit doplníš víkendovým
vyspávaním do obeda, mám pre teba zlú správu. Takto tvoje telo nefunguje a robíš mu ešte
viac zle... Tvoje telo potrebuje rytmus – pravidelný, t.j. chodiť spať a vstávať približne
v rovnakom čase počas celého týždňa. Doháňanie deficitu cez víkend, tvoje telo ešte viac
unaví. Aby si ale nepovedal, že iba mudrujem a poučujem, pridávam aj pár dobre mienených
rád, ako spravíš svoj spánok kvalitnejší.


Tipy na kvalitný spánok
- Pravidelnosť – biorytmus dodržiavaj 7 dní v týždni
- Meditácia – upokoj svoju myseľ
- Optimálna teplota v miestnosti (19 - 21 °C)
- Užívaj esenciálnu aminokyselinu L – tryptofán, ktorá sa mení na serotonín – hormón
šťastia