Doplnky výživy pre pokročilých

utorok, 12 februára | 2019
Doplnky výživy pre pokročilých

Vieš, ako sa rozdeľujú začiatočníci a pokročilí v doplnkoch výživy? Nie je to len podľa toho, kto si koľko informácií o výživových doplnkoch načítal alebo zhromaždil z iných zdrojov. Ovplyvňujú to aj jeho skúsenosti s cvičením a v neposlednom rade aj množstvo a kombinácie výživových doplnkov, ktoré už bral. Je teda jasné, že keď začínaš s cvičením, fičíš si na niečom úplne inom, ako keď už dvíhaš železo niekoľko rokov. Aké doplnky výživy zvoliť?

            Aby som však nezavádzal, sú doplnky výživy, ktoré potrebujú všetci, ktorí aktívne športujú bez rozdielu. Základným stavebným kameňom či alfou a omegou športovcov sú proteínové doplnky - proteín. Dodá ti väčšiu silu, naberať nové prírastky na svaloch ale tiež začneš efektívnejšie regenerovať. K základom patrí aj kreatín a BCAA. Viac o týchto doplnkoch si môžeš prečítať v článku - Doplnky výživy pre začiatočníkov.

Arginín, Tyrozín, Taurín

            „Amináče“ delíme na esenciálne - tie, ktoré si telo nevie vyrobiť a potrebuje ich prijímať napr. v strave a neesenciálne - tie si telo vie vyrobiť aj samo. Pre začiatočníka sú z mojej skúsenosti najvhodnejšie BCAA alebo glutamín. Nadstavbou je však arginín, l-karnitín, tyrozín či taurín. Majú podobné účinky ako proteín, len sa do tela vstrebávajú rýchlejšie. Najlepšie je užívať ich nalačno, pretože vtedy ich vieš najlepšie využiť. Netreba to s nimi preháňať.

            Pri arginíne je odporúčaná denná dávka 1-10g. Doslova ti napumpuje svaly, pretože zvyšujú ich prekrvenie a naženú ti do nich „čerstvú“ krv bohatú na živiny. Pri spaľovaní tukov ti zas pomôže karnitín, ktorého denná dávka je od 500mg po 3g. Obe vyššie spomenuté aminokyseliny patria do skupiny neesenciálnych, čiže si ich telo vie vyrobiť aj samé. Patrí sem aj tyrozín, ktorý zlepšuje koncentráciu a regeneráciu. Denne by si ho mal brať len v rozmedzí od 1-3 gramov. No a s celkovým nabudením a zvýšením fyzického a psychického výkonu ti pomôže taurín. Opäť sa užíva v dennej dávke 1 až 3 gramy.

Stimulanty testosterónu

            Testosterón je základný mužský hormón. V mladosti ho telo produkuje viac, no postupom časom a pribúdajúcimi rokmi sa jeho hladina znižuje. Preto sú testosterónové stimulanty vhodné skôr pre starších mužov, nakoľko „mlaďasi“ ich účinky nebudú veľmi cítiť a taktiež pre cvičencov, čo už majú niečo za sebou v oblasti výživových doplnkov. Dosť často sa tieto stimulanty zamieňajú alebo prirovnávajú k anabolickým steroidom, ale to je omyl! Testosterónové stimulanty len mierne zvýšia tvoju hladinu testosterónu, a tak aj silu a pomôžu ti pri regenerácií. Ich užívanie je bezpečné a schválené na voľnopredajný trh.

Predtréningové stimulanty

            Stále opakujem, že tabletka, ktorá robí zázraky neexistuje. Musím priznať, že v tejto kategórií výživových doplnkov trošičku existuje. Predtréningovka ťa nabije takou chuťou, silou a energiou, že nebude nič, pri čom budeš mať pocit, že to nedáš. Tréning s predtréningovkou je efektívnejší a dostaneš zo seba maximum, no má aj svoju odvrátenú stránku.

            Väčšinou predtréningovky obsahujú taurín alebo kofeín, vznikajú na nich závislosti a nie je vhodný pre ľudí napr. s vysokým tlakom. Vyhýbaj sa mu vo večerných hodinách, dokáže ťa nabudiť tak, že môžeš mať problém zaspať, čím urobíš v tele viac škody, ako osohu maximálne využitým tréningom. Taktiež ich môže sprevádzať nepokoj, svrbenie či vysoký tep a krvný tlak.

Peptidy

            Keď sme hovorili o tom, že stimulanty testosterónu sa často prirovnávajú k anabolickým steroidom, tak podobne by sme mohli hovoriť aj o peptidoch. Sú to látky, ktoré toho veľa sľubujú. Tvoria sa v živých organizmoch a v účinkoch sľubujú rast svalových buniek, ich regeneráciu, imunitu či energiu. Nie sú nelegálne a vraj nemajú ani negatívne účinky ako doping, ale, osobne nepoznám nikoho, kto by ich užíval, preto neviem povedať z vlastnej skúsenosti.

            Peptidy nemožno označiť za novinku na fitness trhu, ale určite za niečo, čo teraz zažíva svoj boom. Keď však ide o zdravie, ktoré ovplyvňuje všetko, čo robíme či jeme, som opatrný aj pri peptidoch, pretože síce sľubujú skvelé výsledky, výsledky dosiahli slovenskí aj svetoví športovci aj bez nich. Ak mám povedať sám za seba, na trhu je toľko možností, že s touto „neprebádanou“ by som zatiaľ ešte počkal, kým sa o nich nebude vedieť viac.

Ak sa ti páčil článok, zdieľaj ho s priateľmi.

Ak chceš svoj tréning spraviť ešte efektívnejším, zaraď do neho aj doplnky výživy.