Leto klope na dvere. S 90-dňovou diétou ešte stíhaš formu do plaviek!

pondelok, 24 februára | 2020
Leto klope na dvere. S 90-dňovou diétou ešte stíhaš formu do plaviek!

90-dňová diéta a jej princípy dodržiavania.

         Začiatok roka sa vždy nesie v znamení novoročných predsavzatí, ktoré však vo väčšine prípadov majú trvácnosť netrvanlivého mlieka... Kým sa tak ale stane a všetky predsavzatia upadnú do zabudnutia, zo všetkých strán počúvam o zdravom životnom štýle, cvičení a chudnutí. Ak si aj ty stratil smer, ešte stále sa môžeš vrátiť späť do hry!

         Áno, ja viem, už je to dáááávno, čo si sa búchal pri lámaní rokov do hrude, že začneš s úplne novým životným štýlom, v ktorom sa budeš viac hýbať, zdravšie jesť, viac spať... blá, blá...  Zabudnime na túto fázu prázdnych sľubov, aj tak to už nezmeníme, ale čo ešte môžeme, je zamerať sa na čas, ktorý do leta ostáva. S 90-dňovou rozlišovacou diétou ešte stíhaš expres s názvom - Vyzerám skvele! Ak sa budeš veľmi snažiť a pripojíš k novému jedálničku aj dostatok pohybovej aktivity, možno to v plavkách uhráš na „poloboha“.

Päť základných pilierov

         Neverím veľmi na diéty, som zástanca úpravy stravy, ktoré sú z môjho pera, ale mám klientky, čo ju držali a zaznamenali s ňou pekné výsledky. Preto som sa rozhodol pozrieť sa lepšie o čo v nej vlastne ide, keďže aj mínus 10kg je lepší výsledok ako nula či dokonca plus 10kg. Však? Takže, ako je jasné už z názvu, diéta trvá 90-dní (tri mesiace). Áno, do leta ešte stíííhaš. Sľubuje úbytok na váhe 18-25kg, čo je rozmenené na drobné pri spodnej hranici niečo málo cez jedno kilo týždenne. Odporúčaná strata hmotnosti pri diétach je max 1,5kg týždenne, či už zo zdravotného hľadiska alebo aj ako prevencia pred jojo efektom! Takže túto zásadu diéta spĺňa. Stravuješ sa počas nej trikrát za deň + desiata v podobe napr. pohára džúsu, čo je podľa mňa menej, ako by si mal, pretože klientom v stravovacom pláne dávam 5 - 6 porcií jedla denne s rozostupom 2 - 4 hodiny, aby telo nehladovalo. Pri dostatočnom množstve porcií jedla, udržiavaš stabilnú hladinu cukru, čím sa vyhneš vlčiemu hladu, ktorý príde, keď ti cukor klesne príliš nízko. Všetci vieme, ako takéto situácie väčšinou končia... nielenže vyješ obsah chladničky ale zješ aj ju... Diéta stojí a padá na 5 pilieroch:

  1. správna kombinácie potravín
  2. presný čas jedál
  3. pitný režim
  4. pravidelná pohybová aktivita
  5. presné dodržiavanie striedania dní

4-dňový princíp

         Počas troch mesiacov sa tvoje dni delia na 4 základné typy. Máš deň, kedy konzumuješ iba bielkoviny, iba škroby, iba uhľohydráty, iba vitamíny a raz za 30dní žiješ len z lásky a vody.

Bielkovinový deň rozumej proteíny, je podobný dňu klasického cvičenca v redukčnej diéte. Príjem hrajú bielkoviny – chudé kuracie mäso, ryby, vajcia, chudé mliečne výrobky a niečo aj pre vegetariánov – sejtan či tofu. Jedlá kombinuješ iba so zeleninou, ale môžeš aj sušené slivky, ananás či brusnice. Pamätaj, že všetko s mierou. Keď zješ k jednému sliepka cecku na vode celý ananás a pohár brusníc, asi to nebude OK. K obedu si môžeš dopriať aj pohár vody z vývaru, večera je vždy polovičná verzia obeda. Pre upresnenie, polovičná veľkosťou. Raňajky tvoria ovocie. Môžeš si dať kávu či čaj bez cukru a mlieka, a samozrejme, počas celého dňa dbáš na dostatočné množstvo čistej vody.

Škrobový deň z fitness sveta som naučený, že škroby a uhľohydráty v jedálničku klientom spájam do tej istej kategórie jedál, ktoré sú hlavne pri redukčných diétach NO GO! V tejto diéte sa rozdeľujú na dva samostatné dni. Škroby zastupujú všetky nespracované potraviny, napr. zemiaky, ryža, obilniny, pohánka, strukoviny. Ako je už zrejmé, toto sú potraviny, ktoré tvoria základ jedál a ako prílohu k nim si môžeš dať opäť iba zeleninu. Platia všetky zásady ako z bielkovinového dňa, raňajkuješ ovocie, večera je polovičná porcia obeda a zmenou je, že na obed už nemáš povolený vývar, nakoľko niektoré jedla sú vlastne polievky – napr. zemiaková.

Uhľohydrátový deň skromne odhadujem, že to bude najobľúbenejší deň pre tých čo diétu dodržiavajú, pretože jedlá v tomto dni sa najviac podobajú na stravu, ktorá zapríčinila to, že teraz potrebuješ zhadzovať. Áno, v tento deň si môžeš dopriať pizzu či cestoviny. Samozrejme, v zdravšej verzii a bez dvojitej vrstvy syra. Základ tohto dňa tvoria spracované potraviny: rozličné druhy múky, otruby, už spomínané cestoviny, kuskus, vláknina z vylúskaných ale aj nevylúskaných zŕn, polenta z hrubo pomletej kukuričnej kaše. Raňajky stále tvoria 2ks ovocia, ale večera bude pre fanúšikov sladkého takým malým happy endom dňa. Povolené je zjesť jeden kúsok torty alebo dva kúsky menších koláčov. Takže už mi ostáva iba povedať, prajeme si? Dobrú chuť!

Vitamínový deň je drsný pád na ústa. Keďže si sa deň predtým „rozšupol“ s jedlom, v tento deň budeš iba na pár kúskoch ovocia, ktoré si môžeš skombinovať napr. s pár kúskami orechov. No, čo ti poviem, lačný som už len keď toto píšem. Alternatívou za jedlá sú poháre džúsov. Ak nie si ovocný, môžeš celý deň jesť iba zeleninu. Cieľom je, aby sa v tento deň prečistil organizmus.

Vodový deň ako bonus predstavuje podľa mňa naozaj dlhých, možno až nekonečných 24-hodín na vode. Áno, to je jediné, čo za celý deň môžeš prijať, vodu a čaj. Cieľom je opäť prečistiť telo a dopriať mu čas, aby si oddýchol od trávenia, resp. dobehol a spracoval všetko nestrávené. Realizuje sa vždy na konci mesiaca, a sú vlastne štartom pre ďalšiu fázu diéty.

         Ak to všetko vydržíš a zapojíš cvičenie, výsledkom bude určite tvoje ľahšie a zdravšie ja. Na každý deň máš nový recept, ktorý si môžeš uvariť, teda vieš počas troch mesiacov jesť naozaj pestro, no možno ti budú chutiť iba niektoré jedlá a budeš si ich v dané dni variť dookola. Nie je to zakázané. Prichádza však otázka, čo potom? Autori tejto diéty mysleli aj na obdobie po diéte, ale o tom, ako si váhu udržať ti povieme viac v ďalšom článku.

Registruj sa ako tréner a získaj nových klientov.

Doplnky výživy pre zvýšenie výkonu počas tréningu si objednáš TU.