Potraviny v kocke: Rýchly prehľad toho, čo by nemalo chýbať v tvojom košíku

utorok, 03 decembra | 2019
Potraviny v kocke: Rýchly prehľad toho, čo by nemalo chýbať v tvojom košíku

Nakupuj rozumne..

Teraz, keď už si vykročil, mal by si sa oboznámiť s tým, čo je naozaj zdravé a čo ako „zdravé“ predáva reklama. Poznáš to, zapneš si televíziu a v nej reklama na „zdravú“ fit tyčinku, z ktorej zaručene nepriberieš. Hovoríš si, OK, tak to teda vyskúšam. Ale to, že tyčinka „zdravá“ nie je, ti v reklame nikto nepovie, pretože produkt treba predať. V reklame ti tiež niekto nepovie, čo zaručene zdravé je. Ale ja áno, tak pozorne čítaj...


Pri chudnutí ti väčšina osobných trénerov alebo dietológov povie, že najúčinnejšia je proteínová diéta. Proteínová alebo aj bielkovinová diéta je založená na vysoko kvalitných bielkovinách, ktoré zabraňujú spaľovaniu svalovej hmoty, práve naopak, podporujú dodatočné spaľovanie tukov. Strava bohatá na bielkoviny má nižší glykemický index, čím sa potláča chuť na sladké a dosahuje sa pocit nasýtenia.


Bielkoviny


Vo svojom novom zdravom životnom štýle môžeš za zdroje kvalitných bielkovín považovať kuracie alebo morčacie mäso. Z hovädzieho mäsa si vyberaj to najchudšie, a teda roštenku alebo panenku. Do jedálnička si smelo zaraď ryby či cottage cheese, proteínové preparáty – „proťák“ hlavne po tréningu, vajcia a tvaroh.


Tuky


Druhým zdrojom príjmu energie pre telo sú tuky. Do stravovacieho plánu si preto zaraď orechy, napríklad vlašské, mandle alebo para orechy. Samozrejme, patria sem aj oleje, extra panenský olivový olej, makadamiový olej, kokosový, pupalkový alebo palmový olej. Nájdi ten, ktorý ti chutí najviac, alebo ich pokojne variuj všetky. Zdrojom tukov sú aj potraviny, ktoré som ti spomínal medzi bielkovinami. Napríklad, vajcia, ryby – losos alebo makrela či hovädzie mäso.

 

Sacharidy


Tretím zdrojom energie pre telo sú sacharidy – nie však jednoduché cukry. Medzi zdravé sacharidy, ktorých množstvo je ale potrebné kontrolovať, patria ovsené vločky, ktoré si môžeš spraviť snáď na tisíc spôsobov. Poznám takých, čo ich jedia úplne čisté, iba zaliate vodou. Patria sem aj celozrnné výrobky, napríklad cestoviny alebo pečivo. Medzi sacharidy radíme aj prílohy jedál, a to ryžu, ktorá sa odporúča konzumovať buď natural alebo basmati. Rovnako zemiaky a možno ťa prekvapí, že sem patrí aj ovocie. Pripomínam ešte raz, ak chudneš, sacharidy konzumuj s mierou !


Zelenina


V zdravom životnom štýle by na tvojom tanieri mala mať miesto aj zelenina. V proteínovej diéte sa preferuje konkrétne tá zelená. Áno, môžeš to dávať na Pepka námorníka – čiže špenát môj každodenný, ale k tomu si vychutnaj aj brokolicu, šaláty či uhorku, ktorá je z 96 % tvorená vodou. Pri zelenine si dávaj pozor na cherry paradajky, baby carotku či kukuricu, ktoré obsahujú veľa cukru.


Nápoje


Kto chudne a žije zdravo v piatok večer nepije. Alkohol a sladené nápoje nahraď čistou vodou. Ochuť si ju napríklad čerstvo vytlačeným citrónom, mätou alebo uhorkou či jahodami. Dopriať si môžeš aj minerálne vody či diétne sódy. Smäd uhasí aj čaj, pokojne aj studený. Pi hlavne veľa zeleného čaju, pretože pomáha spaľovať, samozrejme, pi ho bez cukru. Bez cukru pi kávu, v tej si odpusti aj mlieko :)