„Priberám aj zo vzduchu!“ Neklam sa, sú za tým prázdne kalórie. Kde ich hľadať?

streda, 14 augusta | 2019
„Priberám aj zo vzduchu!“ Neklam sa, sú za tým prázdne kalórie. Kde ich hľadať?

Viac o prázdnych kalóriách v stravovaní si prečítate v článku.

Každý poznáme toho človeka, ktorý rezignovane rozhadzuje ručičkami
a rozčuľuje sa, že priberá aj zo vzduchu či vody... Možno medzi nich patríš aj ty sám.
Musím ťa sklamať, ak dýchaš ten istý vzduch ako ja, tak z neho určite nepriberáš. Nie
je však voda ako voda a možno z tej, ktorú piješ ty, skutočne priberáš. Aká to je?
Na začiatku tvojej cesty zdravého životného štýlu bolo buď veľa googlenia alebo
osobný tréner, ktorý ti povedal, čo, kedy a v akom množstve jesť, piť. Megatréner ti určite
povedal, aj to, čo jesť a piť nemôžeš, pokiaľ rysuješ a na stravu sa pozeráš veľmi prísne.
Možno ti to povedal aj ujo Google, ale ak nie, tak v presvedčení, že robíš všetko, až tak úplne
všetko nerobíš.


Sladené nápoje


A sme pri tej spomínanej vode. Ako som hovoril, nie je každá rovnaká. Pred časom
spravili veľký prevrat v pohľade na zdravú stravu smoothie. Myšlienka je jasná, voda je OK,
ovocie je plne vitamínov, čiže OK a niekedy si do neho pridávaš aj zeleninu a tá je predsa
zdravá. Všetko sedí až na malý detail. Ak sa počíta ozaj
všetko, práve toto môžu byť kalórie, ktoré sabotujú tvoje snaženie v gyme. Okrem toho, do
tejto skupiny prázdnych „tekutých“ kalórií patria aj sladené džúsy, ochutené minerálne vody
či sladené sýtene či nesýtene malinovky a ľadové čaje. V 250 ml týchto nápojov vieš prijať od 50
až do 150 kcal.


Ochucovadlá


Síce je základ stále voda, káva a čaj sú kapitola sama o sebe. Bez cukru, mliečka,
smotánky, nedajboh šľahačky si svoju rannú kávu nevieš ani predstaviť? No a určite ani tú
obedňajšiu, poobednú a možno aj na večernú... Jedna porcia týchto „maškrtiek“ môže mať od
60 až 132 kcal. Spočítaj si sám, koľko prázdnych kalórii za deň - každý deň prijmeš.


Dipy


Každý to pozná, v diéte máš chute porovnateľné s tehotnou ženou. Všetko ti chutí
a najlepšie všetko naraz! Mnohokrát podľahneme a povieme si, ach, trocha si tie jedlá

ochutím a búúúúm, pacneš si na zdravé jedlo, nezdravú omáčku.
Hovorím o kečupe, horčici či tatarke. Alebo také zdravé raňajky zložené z ovsenej kaše alebo

proteínové palacinky si osladíš sladkým topingom, na ktorom veľkým svieti 0% cukru. Nie je
to tak... V spomínaných dipoch a omáčkach môžeš na 100ml prijať od 100 až po 230kcal.


Tuk


Aby som bol dôsledný, nemôžem vynechať tuk, na ktorom si zdravú stravu
pripravuješ. Hodíš si na panvicu kokosový olej, lebo je zdravý, olivový olej, lebo je tiež
zdravý či ghí – pre menej znalých, redukované maslo a stále si žiješ v presvedčení, že je
všetko s kostolným poriadkom, veď je to všetko ZDRAVÉ. Áno, je, ale aj kalorické. V
15g/ml spomínaných tukov prijmeš až 150kcal. Jasné, chápem, že máš nejaké chuťové
poháriky a raz za čas treba zmeniť chuť v ústach, ale tvoj osobný tréner nemlátil ústami
naprázdno, keď ti hovoril, že si máš dávať bacha a používať tieto oleje s mierou. 


Takže spočítané a podčiarknuté - už viac nehovor, že nevieš, z čoho priberáš alebo
prečo nechudneš. Rozmýšľaj nad každým sústom, ktoré si do úst vložíš a nesabotuj svoju
tvrdú prácu v gyme. Práve naopak podpor ju „čistou“ stravou. Bojuj!