SOS: Dodržiavam stravovací plán a nechudnem

utorok, 17 decembra | 2019
SOS: Dodržiavam stravovací plán a nechudnem

Prečo nechudneš?

Dal si sa na zdravý životný štýl, začal si jesť podľa stravovacieho plánu, ktorý ti zostavil tvoj osobný tréner alebo výživový poradca a aj napriek tomu nechudneš. Ak hneď na začiatku vylúčime možnosť, že stravovací plán nedodržiavaš, toto môžu byť dôvody, pre ktoré ručička na váhe stojí...


Alfou a omegou pri redukcii hmotnosti je strava a pohyb. Dve spojené nádoby, ktoré musia byť vyvážené, inak nefungujú. Ak si sa vydal na cestu svojej fyzickej premeny pod dozorom trénera alebo poradcu, ten priebežne sleduje tvoje výsledky, napríklad raz za týždeň a podľa toho, či dosahuješ ciele alebo nie, ti upravuje stravovací plán. Počiatočná eufória z rýchleho úbytku na váhe môže prejsť aj do apatie, keď zistíš, že ručička zastala. Vtedy je dôležité sledovať, či sa hýbu centimetre. Ak ti je oblečenie z týždňa na týždeň voľnejšie, neznamená to automaticky, že máš zle nastavenú stravu. Váha neklesá konštantne zo dňa na deň, pokiaľ však z dlhodobejšieho hľadiska smeruje dole, mal by si len vydržať.


Sacharidové vlny


V prípade, že neklesá váha a ani centimetre neubúdajú, tréner či poradca ti môže znížiť počet sacharidov v strave. Telo sa po istom čase dokáže prispôsobiť všetkému, preto je potrebné aj hladinu sacharidov meniť. Nástrojom môžu byť napríklad sacharidové vlny, kedy môžeš mať v stravovacom pláne v niektoré dni príjem sacharidov nižší ako v iné. Možnosťou je aj na istý čas vylúčiť sacharidy zo stravy úplne a fungovať len na kvalitných bielkovinách, tukoch a zelenine.


Veľa bielkovín


V stravovacom pláne môžu šarapatu narobiť nielen sacharidy ale aj bielkoviny. Naše telo je totiž schopné denne spracovať iba určitú dávku bielkovín. To, čo je navyše, ukladá ako tuk. Okrem toho spracovať bielkoviny dáva telu zabrať. V prípade, že je bielkovín priveľa, ich spracovanie predstavuje záťaž pre ľadviny a pečeň.


Hladuješ a potom sa prejedáš


Táto situácia sa skôr objavuje u tých, ktorí sa rozhodli chudnúť na vlastnú päsť. Ráno vstaneš, dáš si pohár vody a následne utekáš do práce. Na troch kávach funguješ celý deň a kým si v pracovnom kolobehu, na jedlo si ani nespomenieš. To, že si nič nejedol si uvedomíš pri večernom, prípadne nočnom nálete na chladničku, kedy v nej neostane kameň na kameni, pretože ťa ovládne vlčí hlad. Nediv sa, počas dňa ti rapídne klesla hladina cukru a telo si pýta svoje... Okrem toho, že sa pravdepodobne preješ, a teda večer a naraz skonzumuješ viac kalórii, ako by si prijal, keby si jedol priebežne počas celého dňa, zanecháva to na tvojom tele aj ďalší následok. Keď telo nemá energiu z bielkovín, siaha po jediných, ktoré sú dostupné, a to sú tvoje svaly. Celkom nepríjemná predstava, že požieraš sám seba a ešte dobrovoľne, hm? Málo svalov rovná sa tiež pomalý metabolizmus.


Spomalený metabolizmus


Hladovanie od rána do večera a následne prejedenie sa, nie je dobré. Bol som konfrontovaný s názorom, že je lepšie dodržiavať hladovku úplne, niečo na štýl pôstu. Teda neprijímať okrem tekutín a vitamínových doplnkov nič. Vraj to je lepšie... No, neviem, ale viem, že hladovanie spomaľuje metabolizmus, a to je presne tá vec, ktorú chceš mať čo najrýchlejšiu. O metabolizmus sa zvyčajne nezaujímame, kým nemáme problém. Jedným z týchto problémov môže byť obezita. Metabolizmus zabezpečuje v tele látkovú premenu. Čiže potrava, ktorú zjeme, sa zmení na energiu. Hladovaním sa metabolizmus spomaľuje a prepína sa do úsporného režimu, rozumej, keďže je telo v strese z nedostatku potravy a nevie, kedy dostane ďalšiu, potravu nespracúva, ale rovno ukladá na ešte horšie časy.


Rýchly metabolizmus


Opačný proces naštartuje pravidelné stravovanie. Tréner ti nepísal pre zábavu do stravovacieho plánu viac jedál denne. A dobre si videl aj to, že posledné jedlo dňa nebolo ani o 17.00 hod. ani o 20.00 hod. Čim rovnomernejšie odstupy medzi jedlami budeš dodržiavať, tým lepšie. Telo pochopí, že je čo jesť a nemusí všetko ukladať, pretože vie, že dostane opäť prísun energie a živín. V zrýchlení metabolizmu ti môže pomôcť aj pravidelný pitný režim, no a samozrejme, pohybová aktivita. Tu platí, čo som už spomínal, čím menej svalov máš, tým pomalší metabolizmus, ale obrátene, teda čím viac svalov máš, tým rýchlejší metabolizmus. A čo je na rast svalov najlepšie? Silový tréning, tak keď budeš so svojím trénerom, povedz mu, aby ti okrem stravovacieho plánu pripravil aj ten tréningový. Ak to však je dobrý tréner, verím, že ti ho už dávno zostavil, tak ho dodržiavaj. Svalom zdar!