SOS: Dodržiavam stravovací plán a nechudnem

utorok, 01 októbra | 2019
SOS: Dodržiavam stravovací plán a nechudnem

Viac o možnostiach ako správne pristupovať k stravovaniu si prečítate v tomto článku.

Dal si sa na zdravý životný štýl, začal si jesť podľa stravovacieho plánu, ktorý ti zostavil
tvoj osobný tréner alebo výživový poradca a aj napriek tomu nechudneš. Ak hneď na začiatku
vylúčime možnosť, že stravovací plán nedodržiavaš, toto môžu byť dôvody, pre ktoré
ručička na váhe stojí...
Alfou a omegou pri redukcii hmotnosti je strava a pohyb. Dve spojené nádoby, ktoré
musia byť vyvážené, inak nefungujú. Ak si sa vydal na cestu svojej fyzickej premeny pod
dozorom trénera alebo poradcu, ten priebežne sleduje tvoje výsledky, napríklad raz za
týždeň a podľa toho, či dosahuješ ciele alebo nie, ti upravuje stravovací plán. Počiatočná
eufória z rýchleho úbytku na váhe môže prejsť aj do apatie, keď zistíš, že ručička zastala.
Vtedy je dôležité sledovať, či sa hýbu centimetre. Ak ti je oblečenie z týždňa na týždeň
voľnejšie, neznamená to automaticky, že máš zle nastavenú stravu. Váha neklesá konštantne
zo dňa na deň, pokiaľ však z dlhodobejšieho hľadiska smeruje dole, mal by si len vydržať.


Sacharidové vlny


V prípade, že neklesá váha a ani centimetre neubúdajú, tréner či poradca ti môže
znížiť počet sacharidov v strave. Telo sa po istom čase dokáže prispôsobiť všetkému, preto je
potrebné aj hladinu sacharidov meniť. Nástrojom môžu byť napríklad sacharidové vlny, kedy
môžeš mať v stravovacom pláne v niektoré dni príjem sacharidov nižší ako v iné. Možnosťou
je aj na istý čas vylúčiť sacharidy zo stravy úplne a fungovať len na kvalitných bielkovinách,
tukoch a zelenine.


Veľa bielkovín


V stravovacom pláne môžu šarapatu narobiť nielen sacharidy ale aj bielkoviny. Naše
telo je totiž schopné denne spracovať iba určitú dávku bielkovín. To, čo je navyše, ukladá ako
tuk. Okrem toho spracovať bielkoviny dáva telu zabrať. V prípade, že je bielkovín priveľa,
ich spracovanie predstavuje záťaž pre ľadviny a pečeň.


Hladuješ a potom sa prejedáš


Táto situácia sa skôr objavuje u tých, ktorí sa rozhodli chudnúť na vlastnú päsť. Ráno
vstaneš, dáš si pohár vody a následne utekáš do práce. Na troch kávach funguješ celý deň
a kým si v pracovnom kolobehu, na jedlo si ani nespomenieš. To, že si nič nejedol si
uvedomíš pri večernom, prípadne nočnom nálete na chladničku, kedy v nej neostane kameň

na kameni, pretože ťa ovládne vlčí hlad. Nediv sa, počas dňa ti rapídne klesla hladina cukru
a telo si pýta svoje... Okrem toho, že sa pravdepodobne preješ, a teda večer a naraz
skonzumuješ viac kalórii, ako by si prijal, keby si jedol priebežne počas celého dňa,
zanecháva to na tvojom tele aj ďalší následok. Keď telo nemá energiu z bielkovín, siaha po
jediných, ktoré sú dostupné, a to sú tvoje svaly. Celkom nepríjemná predstava, že požieraš
sám seba a ešte dobrovoľne, hm? Málo svalov rovná sa tiež pomalý metabolizmus.


Spomalený metabolizmus


Hladovanie od rána do večera a následne prejedenie sa, nie je dobré. Bol som
konfrontovaný s názorom, že je lepšie dodržiavať hladovku úplne, niečo na štýl pôstu. Teda
neprijímať okrem tekutín a vitamínových doplnkov nič. Vraj to je lepšie... No, neviem, ale
viem, že hladovanie spomaľuje metabolizmus, a to je presne tá vec, ktorú chceš mať čo
najrýchlejšiu.
O metabolizmus sa zvyčajne nezaujímame, kým nemáme problém. Jedným z týchto
problémov môže byť obezita. Metabolizmus zabezpečuje v tele látkovú premenu. Čiže
potrava, ktorú zjeme, sa zmení na energiu. Hladovaním sa metabolizmus spomaľuje a prepína
sa do úsporného režimu, rozumej, keďže je telo v strese z nedostatku potravy a nevie, kedy
dostane ďalšiu, potravu nespracúva, ale rovno ukladá na ešte horšie časy.


Rýchly metabolizmus


Opačný proces naštartuje pravidelné stravovanie. Tréner ti nepísal pre zábavu do
stravovacieho plánu viac jedál denne. A dobre si videl aj to, že posledné jedlo dňa nebolo ani
o 17.00 hod. ani o 20.00 hod. Čim rovnomernejšie odstupy medzi jedlami budeš dodržiavať,
tým lepšie. Telo pochopí, že je čo jesť a nemusí všetko ukladať, pretože vie, že dostane opäť
prísun energie a živín. V zrýchlení metabolizmu ti môže pomôcť aj pravidelný pitný režim, no
a samozrejme, pohybová aktivita. Tu platí, čo som už spomínal, čím menej svalov máš, tým
pomalší metabolizmus, ale obrátene, teda čím viac svalov máš, tým rýchlejší metabolizmus.
A čo je na rast svalov najlepšie? Silový tréning, tak keď budeš so svojím trénerom, povedz
mu, aby ti okrem stravovacieho plánu pripravil aj ten tréningový. Ak to však je dobrý tréner,
verím, že ti ho už dávno zostavil, tak ho dodržiavaj. Svalom zdar!

 

Objednajte si kvalitné doplnky výživy od jedného z našich partnerov MYPROTEIN. Kliknite TU.