„Starajte sa o seba!“

utorok, 12 januára | 2021
„Starajte sa o seba!“

V dnešnom rozhovore bude našim hosťom skvelý športovec a majiteľ značky StillMass nutrition, Ján Kopček. V minulosti ste ho mohli vidieť v spoločnom video rozhovore, v ktorom nám prezradil mnoho najmä o svojej značke výživových doplnkov a čo to aj o svojom profesijnom živote. Dnes vám prinášame odpovede na aktuálne otázky dnešnej doby a veríme, že si v nich nájdete mnoho zaujímavého.

            Janko, na začiatok mi dovoľ popriať ti všetko dobré do nového roku, najmä zdravie. Som rád, že opäť môžeme našim čitateľom priniesť odpovede na otázky, ktoré ich zaujímajú.

Ja by som hneď začal témou šport a dlhovekosť. Má podľa teba šport preukázateľný vplyv na dožitie sa vyššieho veku?

Len ak je to primeraná záťaž, ktorá je pravidelne opakovaná. Lebo ako sa vraví: ,,Vrcholový šport, cesta k trvalej invalidite."

V detskom veku má šport vplyv na rast a zvýšenie kapacity srdcovo-cievneho a dýchacieho systému. Ďalej na kondíciu a samozrejme na imunitu. Následne v dospelosti si to už len udržiavame.

V súčasnej dobe sa predĺžil vek dožitia len vďaka lekárom. Väčšina ľudí prežíva, má chronické choroby. Ale aktívny vek ľudí stojí na mieste a bude mať ešte klesajúcu tendenciu, ak ľudia nezmenia svoj konzumný život.

To, koľko sa dožijeme, máme dané vo svojej genetike. Tú genetiku sme zdedili po svojich rodičoch. Jediné, na čo môžeme vplývať, je epigenetika a to pomocou epigenetických faktorov, svoju DNA môžeme ovplyvňovať. Vplyvom na regulačné gény tým, že buď si to udržíme a bude dochádzať k prirodzenému starnutiu alebo svojim nesprávnym spôsobom života si ho skrátime. Týmto svojim prístupom ale vieme ovplyvniť genetiku svojich potomkov. Ja do budúcnosti vidím veľké rezervy dlhovekosti. Pokiaľ zmeníme svoj prístup k sebe a k svojmu zdraviu, môžeme v kombinácii s lekármi dosiahnuť, že sa ľudia budú priemerne dožívať aj 100 rokov.

Zamerajme sa teraz na životný štýl. Všeobecný, aj ten tvoj. Priblíž našim čitateľom čo pre teba znamená životný štýl a ako vyzerá napríklad tvoja denná rutina.

Môj životný štýl má pravidelný biorytmus, ktorý mám pod kontrolou.

To znamená - kvalitná strava, regenerácia a odpočinok. Kontrolu si robím meraním na váhe Inbody 270 a prevenčne rozborom krvi, raz za dva mesiace ako samoplatca.

Bežný pracovný deň mám tento harmonogram: ráno sa prebudím okolo 06.00hod., ako prvé pijem vodu alebo čaje cca 500ml. Idem do práce, podľa počasia autom alebo na bicykli. V práci raňajkujem okolo 08.30hod. Obedujem okolo 12.00hod., potom z práce domov okolo 14.45hod., trochu oddych asi 30min. Potom sa venujem svojmu koníčku a to je cyklistika, časovo od 1hod. až k 4hod. Následne večera okolo 18.30hod. A večer sa venujem súkromiu. Spať chodím okolo 22.00hod. Cez víkend mi popri cyklistike zostane čas aj na inú činnosť, vždy podľa chuti a pocitov.

Ty si zakladateľom a majiteľom firmy StillMass nutrition, ktorá sa orientuje na zdraviu prospešné doplnky. Aký máš na tieto doplnky názor?

Naša značka od začiatku mala jasný smer. Prísť na trh so značkou, ktorá má minimum prídavných látok a tým pádom vysoký obsah účinnej látky, z ktorej má zákazník želaný benefit. Taktiež sa snažíme aby bola naša značka cenovo dostupná každému zákazníkovi.

Majú tieto doplnky pri cvičení svoje miesto?

Tak naše určite áno, veď som ich tvorcom. Sám ich pravidelne užívam a svoje skúsenosti odovzdávam zákazníkom.

Vedia ich ľudia správne užívať?

Väčšina ľudí nie. Z hľadiska objemu a kvality ich stravy si nevedia správne posúdiť, či je pre nich dávka dostačujúca. Alebo či vôbec je konkrétny doplnok určený na to, čo chcú jeho užívaním dosiahnuť.

Ostaneme ešte chvíľu pri doplnkoch výživy. Je niečo, na čo by si mali ľudia, pri ich užívaní, dávať pozor?

Určite na predávkovanie. Je dobré, ak sa pred zakúpením poradíte, aby ste to zbytočne nepreháňali, pretože to môže mať vplyv na vaše zdravie. Najmä pri dlhodobom nadmernom užívaní.

Čomu by sa mali vyhnúť?

Určite by sa mali vyhnúť doplnkom, ktoré obsahujú zbytočne veľa prídavných látok. Ak sa neviete zorientovať vo vedľajších účinkoch, postačí si ich prekontrolovať na stránke www.ferpotravina.cz. Tieto informácie môžete využívať aj pri nákupe potravín, odmenou za vašu snahu vám bude určite vaše zdravie.

O tebe vieme, že si aktívny športovec a tvojou vášňou je najmä cyklistika. Priblíž našim čitateľom, ktorý sa jej tiež venujú alebo majú v pláne s ňou začať, na čo sa sústrediť?

Hovorí sa: ,,Nakupujte u odborníkov." Ak chcete začať, je potrebné sa v prvom rade poradiť so správnym výberom a veľkosťou bicykla u odborníka. Jedná sa najmä o výber sedla a o správny posed na bicykli. Zlým výberom si môžete z dlhodobého hľadiska poškodiť zdravie.

Sú nejaké konkrétne cviky zamerané na najviac namáhané partie tela?

Tu skôr ide o kompenzačné cviky. Pri cyklistike sa niektoré svaly skracujú a potom prichádza k zraneniam. Dobrý je strečing, jóga alebo cviky na posilnenie stabilizačných svalov. V prípade zvýšenia výkonnosti sú dobré silové cviky, a to klasické základné ako drepy, mŕtvy ťah, výpady, kľuky alebo benchpress a core tréning na stred tela. Ale je to individuálne, podľa potreby. Telo je tak silné, ako silný je celok. Ak máme slabý bod, tak nás to limituje alebo dôjde k zraneniu.

Ak sa už niekto rozhodne pre vytrvalostný šport, čo by mal zaradiť do svojho jedálnička?

Základom sú rozhodne bielkoviny, ako pre bežného človeka, tak aj pre športovca. Bielkoviny sú stavebným kameňom celého tela. Energiu potom doplníme podľa potreby, a na to sú sacharidy a tuky. V rámci obohatenia je dobré myslieť aj na vlákninu, ktorá je potrebná pri trávení a vyprázdňovaní. Daný pomer je potrebný prepočítať podľa celkového energetického výdaju počas dňa na danú hmotnosť. To vie už zhodnotiť skúsený tréner, lebo pokiaľ to robíte sami, je to pokus alebo omyl.

Ja si držím príjem bielkovín 2g na kg aktívnej hmotnosti. Čiže v mojom prípade je aktívna hmota bez tuku cca 70kg, to znamená 140g bielkovín denne. Sacharidy a tuky dávam pocitovo, už si to nemusím vážiť, mám to v oku. V 50 rokoch mám 52,75% obsah svalovej hmoty na svoju hmotnosť. Takéto parametre majú špičkoví športovci ako Cristiano Ronaldo vo futbale. Čo ma teší a aj mi to pomáha v cyklistike, kde patrím medzi najlepších na Slovensku vo svojej vekovej kategórii.

Čo je vhodné konzumovať a piť napr. počas výkonu a čo je vhodné na regeneráciu?

Počas tréningu to má veľa faktorov. Dĺžka, intenzita, teplota ovzdušia a cieľ. Cieľ znamená zvyšovanie výkonu alebo chudnutie.

Poviem postup, ako to robím ja:

Celoročne sa snažím udržať svoje telo s optimálnou hladinou telesného tuku. A preto využívam rýchle cukry v iontovom nápoji počas intenzity a ovocné tyčinky obohatené o aminokyseliny a magnézium, jedná sa o Sport 1 a Sport 2. Pri vytrvalostnom a silovom tréningu skôr s pomalými sacharidmi vo forme tyčiniek Vegan 2 a nápoji obohatenom o aminokyseliny a elektrolyty. Príležitostne v rámci spestrenia zaraďujem banány.

Snažím sa dopĺňať živiny počas tréningu, aby som nemal veľký hlad po ňom. Týmto neustále držím organizmus v pohode a v rovnováhe, čo má vplyv na výkonnosť a samozrejme aj na zdravie.

Po tréningu si dávam náš nápoj To regener v optimálnom zložení pre regeneráciu. Potom, keď sa telo dostane do normálu, si dávam jedlo.

Zastavme sa teraz na chvíľu aj pri aktuálnej téme - Covid. Potrápil ťa?

Zatiaľ nie a verím, že ma nebude trápiť. Je to preto, lebo ja rozmýšľam nad svojim zdravím a nie nad chorobou. A keď aj dostanem chorobu, čo sa stáva veľmi málo, je to len tým, že som narušil rovnováhu. ,,Za chyby sa v živote platí." Dodám jeden môj postreh - náš národ nebol pripravení na epidémiu. Matematika nepustí, stále platí 1+1=2, čiže jedna choroba + jedna choroba znamená dva krát väčšia šanca, že to budete horšie znášať alebo neprežijete. Zoberme si príklad chronickej choroby, ako je cukrovka. V roku 1980 bolo celkovo 122 197 pacientov, ktorí sa liečili na cukrovku. V roku 2020 je ich 360 000 a v roku 2030 je predpokladaný nárast na 600 000 pacientov. Pri súčasnom počte obyvateľov by to bolo 11% ľudí. Akú majú šancu, že prežijú ďalšiu epidémiu? Čo ak bude mať vírus ďaleko horší priebeh a následky? Myslíte si, že si zdravie kúpite u lekára? Ja vravím, že sme spravili chybu, pretože opravujeme strechu a pritom máme choré základy.

Ako sa teda správne vrátiť k športovej aktivite po chorobe?

Po akejkoľvek chorobe je potrebné dostať organizmus do rovnováhy. Pokoj, oddych, striedma výživná strava. Ľudský organizmus dokáže zázraky, ak mu vieme správne pomôcť. V prípade športu by to malo mať postupnosť rovnako, ako keď ste sa učili chodiť, treba sa do pôvodnej formy vracať pomaly. Na to, koľko to bude trvať, má vplyv váš biorytmus dňa.

A dá sa z tvojho pohľadu tomuto vírusu vyhnúť napr. športovaním a užívaním doplnkov výživy?

Väčšinu ľudí zaujíma všetko možné naokolo, len nie ich vlastné zdravie. Poviem to za seba - v jednoduchosti je sila a ja do toho dávam maximum. Celé je to o rovnováhe a nastavení celého dňa. Je potrebné mať plán, lebo ako sa vraví: ,,Šťastie praje pripraveným."

Ide najmä o príjem kvalitného jedla a energetický výdaj, správnu záťaž a regeneráciu, dennú aktivitu a spánok. Aby ste pri užívaní doplnkov dosiahli rovnováhu, je dôležité poznať akú máte kvalitnú stravu a k nej už dopasovať pomer potrebných doplnkov.

Na záver dodám už len vetu, ktorá platí v živote: ,,Zdravie máte vo vlastných rukách."

Ak sa ti páčil rozhovor, zdieľaj ho s priateľmi.

Ak nás chceš podporiť, môžeš tak urobiť nákupom kvalitnej športovej výživy u nášho partnera.

Nakupuj tu