Večná otázka: Kardio sa cvičí pred alebo po tréningu? Poradím ti!

piatok, 17 júla | 2020
Večná otázka: Kardio sa cvičí pred alebo po tréningu? Poradím ti!

Rozhodol si sa schudnúť? Alebo chceš nabrať svalovú hmotu? Chodíš do posilňovne pravidelne dvíhať železo a nevieš, či by si mal do tréningového plánu zaradiť aj kardio, a ak áno, kedy je najvhodnejší čas, aby si dosiahol výsledky, aké chceš? Si na správnej adrese, pretože nasledovné riadky sú určené práve tebe.

            Zdravý životný štýl, to nie je len vyvážená strava, ale aj pohybová aktivita. Niektorí stavia na trénera, ktorý im nastaví množstvo gramov kuraťa na obed, váhu, ktorú budú vytláčať na legpresse aj počet minút, čo zabehnú na bežiacom páse. Tí presne vedia, čo a ako, ale potom sú tu tí, ktorí idú bez osobného trénera, sledujú sa a skúšajú metódou pokus - omyl, ako ich telo reaguje na cvičenie a jeho variácie. Ak aj ty patríš medzi samoukov, mal by si si ako prvé stanoviť, čo je tvoj cieľ. Ideš chudnúť alebo naberať? Ako druhé musíš prihliadať na to, že každý sme iný a na jednotlivé druhy cvičenia či druhy stravy, reagujeme rozdielne.

Hlavne chudnem

Ak je tvojím cieľom schudnúť, a teda nie byť len menej obézny, ale aj viac vo forme, potom by si mal kardio - kardiovaskulárny tréning zaradiť do svojho cvičebného plánu pred silovou časťou. Vysvetlím ti prečo. Kardio cvičenie je vysoko intenzívne zaťaženie, ktoré prerušujú len malé prestávky, alebo je to nižšie nasadenie zamerané na vytrvalosť. Táto činnosť zabezpečuje, že sa zlepšuje tvoj kardiovaskulárny systém, naberáš kondičku, stávaš sa viac fit a v kombinácii so stravovacím plánom chudobným na sacharidy, no bohatým na bielkoviny, chudneš. Chudneš, ale nenaberáš svaly, čiže neformuješ postavu, ako by si mohol. Preto ak je tvoj cieľ schudnúť, určite rob kardio pred silovým tréningom. Dôvod je jednoduchý, na 40-minútový beh alebo jazdu na bicykli budeš mať viac energie pred, ako po dvíhaní činiek.

Hlavne naberám

Ak je tvojím cieľom znižovať množstvo tuku v tvojom tele a chceš viac formovať postavu naberaním svalovej hmoty, zaraď si do tréningu kardio až po silovej časti. Dôvod je opäť ten istý. Na tú časť tréningu, ktorú robíš prvú, máš viac energie, preto ju robíš precíznejšie a efektívnejšie. Mnohí fitness nadšenci (a teda aj ja) robia kardio po silovom tréningu, pretože počas dvíhania činiek vyčerpali zásoby glykogénu, a teda je vyššia šanca, že počas kardia začnú spaľovať tuky, nie cukor. Ďalším dôvodom, prečo mnohí zaraďujú kardio do cvičebného plánu po silovom tréningu je ten, že práve dvíhanie železa ti vytvára svaly a svaly ničia tuky, z čoho vyplýva, čím viac svalov máš, tým rýchlejší metabolizmus a tým viac tukov spáliš.

Oboma spôsobmi dosiahneš, že dodržiavaním stravy a pohybom sa budeš postupne zbavovať tuku. Dôležité je, aby si počúval svoje telo, budeš s ním totiž celý život a budeš ho potrebovať. Nevzdávaj sa príliš skoro, ale ani sa zbytočne neprepínaj.

Ak sa ti páčil článok, zdieľaj ho s priateľmi.

Ak chceš svoj tréning spraviť ešte efektívnejším, zaraď do neho doplnky výživy.