Zdravý životný štýl: Koniec mýtom, toto je skutočne on!

štvrtok, 13 februára | 2020
Zdravý životný štýl: Koniec mýtom, toto je skutočne on!

Nalejme si čistého vína, po vianočných sviatkoch sú fitká plné, všetkých tých odhodlaných, nabudených cvičencov na život a na smrť, ktorí sa dušujú, že oni už iba zdravý životný štýl dodržiavajú. Hovorí to tvoj najlepší kamoš, Fero od susedov, dokonca aj ten večne obézny chalan, z ktorého si všetci robili srandu. Keď sa to naučí vyštekať aj môj pes, už to prisahám nevydržím. Prečo? Lebo 99,9% všetkých „novopečených“ vyznávačov zdravého životného štýlu nemá správnu predstavu o tom, čo to vlastne je.

Zdravý životný štýl v kocke

Zdravý životný štýl, to nie je IBA zdravá strava, alebo IBA pohyb, je to spojenie faktorov, medzi ktorými sú, okrem iného aj strava a pohyb, ako jedna zo zložiek (nie jediná). Všetky faktory spolu vytvárajú spôsob akým žijeme. Ako hovoria priatelia za veľkou mlákou - lifestyle.

Zdravý životný štýl - Healthy lifestyle zahŕňa:

  • Stravu
  • Pohybovú aktivitu/cvičenie
  • Spánok
  • Regeneráciu
  • Obmedzenie/vylúčenie požívania návykových látok
  • Pozitívne myslenie
  • Work-life balance

Rozmenené na drobné

Strava je alfa a omega pri všetkých transformáciách postavy. Je jedno, či je cieľ narásť alebo zmenšiť sa, strava robí vždy 70% výsledku. Preto je dôležitou súčasťou aj balíka s názvom zdravý životný štýl. Predovšetkým hovoríme o pestrej, nutrične vyváženej strave. Napríklad, čerstvé ovocie a zelenina, obilniny - hlavne, tie s nízkym glykemickým indexom. Doprajte si chudé hydinové mäso či veľa rýb. Z krásy ale nikomu neodpadne, ak si raz za čas dá aj červené mäso (divinu/hovädzie). Pamätať treba aj na nenasýtené tuky, napríklad v orieškoch a ani jogurt bohatý na probiotické kultúry, nezaškodí.

Cvičenie je pomocník stravy. Ak neašpiruješ na titul „Športovec roka 2020“ a doteraz si robil iba gaučing, na začiatok ti bude stačiť úplne málo, napríklad prechádzky, ktoré si môžeš postupne predlžovať ako aj zrýchľovať tempo chôdze. Onedlho začne sezóna prác v záhrade. Nie nadarmo sa hovorilo, že naši starí rodičia mali svaly z kosenia trávy či okopávania buriny. Postupne môžeš pokračovať s cvičením s vlastnou váhou a to je už iba krôčik k tomu, aby si chytil pasiu na rastúce svaly a stretneme sa spolu vo fitku. Ver mi, zažil som tento príbeh milionkrát... Pár faktov na doplnenie, pohybová aktivita ťa chráni pred srdcovo-cievnymi ochoreniami, rakovinou a znižuje napríklad cholesterol či riziko vzniku cukrovky.

Spánok a regeneráciu spájam dokopy, pretože pre mňa sú to prepojené nádoby. V spánku telo dobíja baterky, ktoré si počas dňa vybil. Spánok je okrem dostatku energie dôležitý aj preto, že počas neho telo opravuje všetky mikrotrhliny a ranky, ktoré si si počas posledného cvičenia spôsobil. Väčšinou na túto regeneráciu potrebuje 24-hodín, aj preto klientom, ak nepotrebujú dvojfázovo trénovať, odporúčam dať si rozostupy medzi tréningy minimálne tých 24-hodín. Ak si o tom ešte nevedel, nie je spánok, ako spánok. Aj krátky poobedný šlofík ti môže pomôcť dobiť baterky, ale nie je taký hodnotný, ako nočný spánok, pretože práve počas spánku v noci, (v tme), sa v tele vylučuje hormón Melatonín, ktorý má množstvo pozitívnych účinkov, napríklad priaznivo vplýva na krvný obeh či hladinu cukru.

Návykové látky sú NO GO! Prečo si podkopávať snaženie neresťami ako fajčenie, pitie alkoholu alebo nebodaj užívanie drog? Cieľom treba ísť v ústrety a absencia od týchto návykových látok je markantný posun vpred. Napríklad, nefajčením sa šetríš pred poškodzovaním srdcovo-cievnych ochorení a rakoviny. A aby som ťa vyviedol z omylu, áno, aj fajčenie v malom množstve škodí!

Pozitívne myslenie je dnes veľmi trendy záležitosť. Ale keď sa na to nebudeš pozerať komerčne a Instagramovo, kde všetkým potrebuješ ukázať aký pozitívny, „fakeový“ život vedieš a že ten tvoj je pozitívnejší, ako iných, tak si uvedomíš, že vo svojej podstate, je pozitívne myslenie veľká, neviditeľná pomocná barlička na ceste k cieľom. Nazerať na veci s tým, že sa môžu uskutočniť a že sa reálne stanú, v úcte k ostatným a aj so sebaláskou k sebe, je náročné, ale ak sa ti to podarí, máš skvelý základ na to, aby si vyhral svoju prvú cenu. Ja budem tvoj prvý skutočný fanúšik!

Work-life balance alebo aj rovnováha medzi pracovným a súkromným životom je podľa môjho názoru téma dňa. V uponáhľanej dobe deadlinov a neustáleho tlaku byť s každou ďalšou minútou lepší a lepší je ŽIVOTNE DÔLEŽITÉ, vypnúť, odreagovať sa. Nechaj služobný telefón doma, prestaň odpisovať na emaily po pracovnej dobe a zober psa na prechádzku, chod si zabehať, vybi všetku frustráciu pracovného dňa vo fitku. Stretni sa s priateľmi, rodinou, skrátka, obklop sa ľuďmi, s ktorými sa cítiš dobre. Work-life balance v sebe spája viacero vyššie menovaných bodov.

Ako viem, že žijem zdravo

Aj zdravý spôsob života má kontrolné mechanizmy, ktoré ti napovedia, či kráčaš po tej správnej ceste. Okrem pohľadu v zrkadle napríklad: nie si obézny, nemáš vysoký krvný tlak ani cholesterol, si odolný voči chorobám, udržuješ sa v dobrej fyzickej aj psychickej kondícii.

Ak sa ti páčil článok, zdieľaj ho s priateľmi.

Ak nás chceš podporiť, môžeš tak urobiť nákupom kvalitnej športovej výživy u nášho partnera.